Selasa, 22 Februari 2011

Bangau.....

Bangau oh bangau,
kenapa engkau kurus?
macam mane aku tak kurus,
ikan tak nak timbul...

Ikan oh ikan,
kenapa tak nak timbul?
macam mana aku nak timbul,
rumput panjang sangat...

Rumput oh rumput,
kenapa panjang sangat?
macam mana aku tak panjang,
kerbau tak makan aku.....

Kerbau oh kerbau,
kenapa tak makan rumput??
macam mana nak makan rumput,
perut aku sakit......
source: http://farm3.static.flickr.com/2215/2184166186_431163b0c6_o.jpg

Berlanjutan lagi sebenarnya lagu tersebut.... Namun cukuplah sampai situ jek aku tulis.... Apa tujuan aku menulis lirik lagu yang sangat kerap ku dengari pada zaman kanak-kanak ku itu??? Lagu tu sebenarnya mengajak kita berfikir tentang diri sendiri.... Kerap terjadi, apabila terjadi sesuatuyang tak diingini, dengan pantas kita menuding jarin pada orang lain.... Amat Jarang bagi kita untuk menyalahkan atau melihat punca silap itu dalam diri kita...

Signifikan lagu tersebut dalam kehidupan kita.... Benar setiap sesuatu itu ada sebab kejadiannya.... Dan tiap sesuatu itu tidak dijadikan dalam keadaan yang sia-sia.... Namun janganlah kita menyalahkan sesuatu yang lain andai ditimpa musibah.... Seolah diri tak mampu menerima hakikat qada' dan qadar yang telah ditetapkan..... Adakala kita telah berusaha sehabis baik, namun kecewa dipenghujung usaha tadi... Bukan bermaksud segala keringat yang telah dicurahkan tadi tidak bermakna, mungkin kerana terdapat cebisan riak didalam hati kita sewaktu melakukan berusaha....  tadi....

Sedarilah, setiap sesuatu ada sebab...Mungkin itu tanda bahawa kita terlupa pada DIA maka dengan rahmat dan kasih sayangnya DIA mengingatkan kita atas keterlanjuran kita..... Jangan sibuk mencari sebab pada orang lain andai ditimpa bencana, persoalkan diri kita apa yang sebenarnya kita terlepas pandang..... Bulan lepas umpamanya, dugaan datang bertimpa-timpa menguji hati..... Telefon hilang dan sebagainya, agaknya peringatan untuk aku, masa yang aku habiskan bersama telefon lebih sangat berbanding masa yang ku luangkan mengahadap DIA.... Juga mengingatkan aku pada pesan orang tua ku..... Aku bukan anak yang cukup taat.... Setiap kali nak memulakan kembara, pasti abah akan berpesan agar semua barangan penting dipastikan telah diletakkan ditempat yang selamat.... Selalu di tegur andai aku letakkan dompet "asal masuk" je dalam poket tanpa mengenakan butang yang ada....Dan aku kerap mengabaikannya.... Dan selepas kehilangan tersebut, terus je kene sebijik lepas balik kampung, "kan dah selalu pesan, letak barang tu kemas2.... Ada butang, gune bukan hiasan.."...dush3, direct hit yang kene kepala....tapi apa pun yang boleh aku buat, benda dah jadi... Redha je la dengar nasihat yang memang tepat ke batang hidung....

Tapi begitulah, tak dijadikan dugaan tu sia-sia.... mungkin rahmatnya, mampu kita refleksikan balik kesilapan, keterlanjuran hatta kedegilan kita selama ini...... Masa tak diuji, kita sering alpa dan lupa... Sekali ujian menimpa baru gheti nak ingat balik kat diri kita yang penuh kekurangan.... Fitrah insan... Benarlah kata bijak pandai, nikmat juga sebenarnya hadir sebagai ujian yang mana kita sering tewas dalam ujian kenikmatan....Kita lupa akan adanya DIA mengatasi segala..... Dan segala sesuatu itu datangnya dari DIA... CONTOHNYA: Waktu dapat kereta baru, kita merayau sampai lupa waktu. Dah tak ingat, zohor, asar, maghrib dan sebagainya..... Sekali diuji dengan kemalangan,  baru kita ingat balik nak sembahyang.... Kita lupa segala nikmat datang dari DIA, maka mengikut kehendakNYA, DIA mampu menarik kembali nikmat tadi....

So, sebagai kesimpulan, jangan lihat jauh kenapa kita diuji..... Lihat dalam diri, ujubkah kita pada kehebatan yang tak seberapa...Kerana, andai kita menuding jari pada orang lain, maka orang lain tadi pun akan terus menuding jari pada pihak lain... Mengapa sekali pun kita tidak mahu menyalahkan diri sendiri???
Perbaiki kelemahan yang ada agar mampu hidup harmoni....
Hidup penuh dugaan yang tersendiri.... 
Takkan berhentri kita diuji selagi nyawa di dalam diri..... 
Tanamkan azam, jangan berhenti.... 
Perbaiki diri semoga hidup lebih bererti...

1 ulasan:

  1. true3...manusia mmg bersifat pelupa.di sinilah fungsinya sahabat,saling mengingatkan.senantiasalah berdoa semoga dikurniakan sahabat yg baik...

    BalasPadam